„Работникът“.
Доскоро тази иначе внушителна каменна фигура бе мъчно откриваема от минувачите по градското Стъргало на Казанлък. А тези, които все пак я съзираха, изпод големите борове, се чудеха чия е тя и кой е нейният автор.
Отскоро, благодарение на усилията на Общината в града и на екипа на Градската галерия „Работникът“ е видим. До него вече води малка пътека от плочи, а пространството около скулптурата е почистено.
С повече късмет до фигурата скоро ще има и специален надпис.
Малчуганите, джиткащи с велосипеди наоколо вече съвсем логично питат: „ Чий е този чичко“.
Обикновено не следва отговор от страна на родителите, пред които стои същият въпрос.
Чий е този чичко?
Още повече, че доскоро именно заради надвесилите се над фигурата клони, дори не са обръщали внимание какво има под тях.
А то е един от градските монументални шедьоври.
С история.
Скулптурата на „Работника“ си стои там, в дъното на градската градина „Искра“. Почти на „граничната зона“ на парцела, делящ , колкото и абсурдно да изглежда подредената общинска част и не съвсем наредената част от градината, притежание на читалище „Искра“.
И от достолепието, което излъчва няма и грам комплекс за това, че новите граждани на Казанлък, поколенията тук дори не знаят нищо: нито за този градски дар, нито за неговия талантлив автор.
Да го осветлят, първи стъпки направиха в това отношение през пролетта тази година направиха от екипа на Градската галерия в Казанлък и читалището в село Овощник, където прекарва голяма част от живота си авторът на скулптурата „ Работникът“- талантливият творец и възпитаник на Националната художествена галерия проф. Димитър Сотиров.
В края на март в читалище „Просвета 1908“ в Овощник, благодарение на съвместен проект ЗАЕДНО, бе открита документалната изложба „Гласът на тишината“, посветена на 75-та годишнина от рождението на твореца.
Експозицията имаше за цел да представи и акцентира върху трите емблематични за творчеството на Димитър Сотиров скулптурни реализации, за които се счита, че отразяват цялото творческо наследство и почерк на Димитър Сотиров.
Там някъде, в диалозите за тези три творби - „Маски“, „Дон Кихот“ и „Глава“, част от които са притежание на Казанлъшката художествена галерия, създадени в периода на неговото израстване като художник в началото на 80-те години на миналия век, се нарежда и фигурата на „Работника“.
Всъщност дипломната работа от Националната художествена галерия на Димитър Сотиров. Създадена в средата на 70-те години на миналия век.
Творба, дарена впоследствие от автора й на Казанлък и неговите трудови хора.
През 80-те години градът е процъфтяващ индустриален център, с десетки работещи големи фабрики и най- големият неокръжен град в България. Затова се и счита, че подобна монументална творба е престиж за град с този профил.
Малцина знаят обаче, че някъде по същото време, когато Сотиров създава своя „Работник“ Казанлък става и социологически модел на индустриално развит провинциален град и е терен- извадка на голямо национално социологическо изследване, чийто резултати след това стават база за въвеждането на петдневната работна седмица в България, в началото на 80-те години.
Дотогава съботите са били работни, макар и с намалено работно време.
Изследването е дело на голям колектив от Института по социология към БАН, начело с покойния вече проф. Стоян Мирчев.
Когато Димитър Сотиров дарява на Казанлък дипломната си работа, желанието му било тя да бъде поставена на място, където да се вижда от всички и да е своеобразна визитна картичка на трудовите хора тук. Тогавашната градска управа логично избира градската градина в непосредствена близост до читалище „Искра“, логичен и утвърден културен център в града.
По него време Домът на културата „Арсенал“ е само дупка.
Няколкото реконструкции на централната градска градина не засягат „Работника“, но го опазват.
Никой не посяга на него, по неизвестни причини дори в смутните първи години на 90-те, когато с решение на тогавашния Общински съвет в града се демонтират паметниците от социализма.
Нещо повече: в размирните демократични времена за облагородяване за него трудно се намират средства и фигурата остава някак неглижирана. И непозната за казанлъчани и гостите на града.
За нея знаят само имащите интерес към изкуството и някои от възпитаниците на художественото училище.
След последния ремонт на градското КИАЦО „Севт Трети“ тази пролет, превърнато в площад „Ахинора“, заради едноименния музей, от Галерията обещават да „върнат в живота“ тази монументална и за творчеството на проф. Димитър Сотиров скулптора, а мястото около нея облагородено и достъпно.
Така, че вечер да не стряска, играещи на криеница под големите дървета малчугани, нито пък да буди въпроси сред гостите на града.
Заради почитта и паметта пред твореца и градското ни себеуважение.
Кой е проф. Димитър Сотиров?
Роден е в Свиленградското село Мустрак, през март 1948 година. След няколко години семейството му се мести в Овощник. С това село е свързано неговото юношество. През 1963 г. постъпва в Техникума по каменоделие в с. Кунино, Врачанско. Там именно се оформя желанието му да стане художник, и то скулптор.
В средата на 70-те години на миналия век Димитър Сотиров се дипломира в Националната художествена академия, в ателието по скулптура на проф. Илия Илиев.
„Работникът“ е именно неговата дипломна работа.
След завършването на Академията се завръща в Овощник и три години е преподавател по скулптура в тогавашната Художествена гимназия – Казанлък, днес Национално училище по пластични изкуства и дизайн „Академик Дечко Узунов“.
През 1985 година става член на Съюза на българските художници. В До 1989 година работи като художник при КМ „Пластика“ при Съюза на българските художници. Бил хоноруван преподавател по скулптура в Югозападен университет „Неофит Рилски“ и Софийски университет „Св. Климент Охридски“, а през 1999 г. става доцент по скулптура. Малко по-късно, през 2005 г. става и професор по скулптура.
Умира на 15 април 2009 г. в София.
Творбите на проф. Сотиров са пpeдимно в облaсттa нa мaлкaтa плaстикa, „Работникът“ е едно от малкото изключения.
Нeгови твоpби сa пpитeжaниe нa Нaционaлнaтa xудожeствeнa гaлepия, Cофийскaтa гpaдскa гaлepия, почти всички дъpжaвни гaлepии в стpaнaтa и в чaстни колeкции във Фpaнция, Бeлгия, Япония, CAЩ, Tуpция, Гъpция, Xолaндия, Mосквa и в Гaлepия зa чуждо изкуство - Пpaгa.
Деляна Бобева
Димитър Сотиров е роден в село Мустрак (Свиленград) на 23 март 1948 г. През 1968 г. завършва техникума по каменоделие в Кунино (Враца), а през 1977 г. се дипломира в Националната художествена академия в ателието по скулптура на проф. Илия Илиев. В периода 1979–1981 работи като преподавател по скулптура в тогавашната Художествена гимназия – Казанлък (днес Национално училище по пластични изкуства и дизайн „Академик Дечко Узунов“). През 1985г. е приет за член на Съюза на българските художници (СБХ). В периода 1985–1989г. е назначен за художник при КМ Пластика, Илиянци при СБХ. От 1993г. до 1999 г. е бил хоноруван преподавател по скулптура в Югозападен университет „Неофит Рилски“ и Софийски университет „Св. Климент Охридски“, а през 1999 г. става доцент по скулптура. Малко по-късно, през 2005 г. става и професор по скулптура. Умира на 15 април 2009 г. в София.