Визитка:
Не можеш да вървиш по Пътя, ако сам не станеш Път.
Е нейното житейско верую, което превръща във философия на своя професионален път.
Аида Марковска.
Възпитаничката на Пловдивската математическа гимназия, а по- късно и на Факултета по математика и информатика на Софийския университет, която в момента е най-известният в страната ин родов и холистичен терапевт. Един от най- търсените мотивационни оратори и изследователи на щастието, колкото и абсурдно да звучи това. Интересът й да
Изследва причините за житейските травми в живота на хората, терапията на рода, родовите потоци и въобще причините да ни се случват нещастия и да не сме щастливи, логично води Аида до най- важната й стъпка в живота:
Да създаде Школа за родова терапия „Задругата на родонавтите“.
В Школата от 2019 г се обучават родови терапевти, които са призвани и мотивирани да преобразуват родовите травми в родови творчески импулси и така да даваме тласък на доброто и здравето в българските родове. Аида е откривател в прилагането на родова терапия чрез български етно и обредни традиции, което се оказва изключително високо резултатно в подобряването на родовата ни орис.
Аида прилага тази терапия и за укрепване и справяне с работни и бизнес задачи в колективи, където принципите на родовите закони важат с пълна сила. Резултатите от тази работа в българските компании и фирми е с доказано положителни и трайни резултати.
От 2007 г. е в рейки, а от 2009 г. е Рейки учител и преподавател в повече от десет различни енергийни и езотерични системи, Аида може да бъде ценен съветник и да ви даде различна и необичайна визия и решения за вашите житейски предизвикателства.
Аида Марковска има широка обществена дейност. Тя е в екипа на организаторите на Фестивала на здравословния живот „Здравей, Здраве!“ от 2010 г. и основател на Ангелския фестивал в Пловдив от 2015 г. Често можете да я срещнете на фестивалите „Здравей, Здраве!“ в цялата страна, където изнася лекции и сказки по различни теми. Миналата година Аида гостува на фестивала в Казанлък, а съвсем наскоро бе сред гостите и на фестивала на лавандулата в Чирпан.
Членува и в Духовна академия на мистериите „Мадара“ и в други обществени организации с нестопанска цел.
Има десетки семинари на тема: „ Работа с предците“.
Тя е широко скроен човек, с разнообразни интереси, резултат и на дългата й работа в сферата на информационните технологии. Кабала, Таро, Рейки, силите на елементалите, друиските традиции, символите и руните, са само част от това, на което посвещава остатъка от времето си. Чиято огромна част е предназначена за хората и лекуването на родовите им травми.
С Аида се срещаме в школата й за родова терапия в Пловдив. Уютно място, на кьоше.
За да говорим за тайните на българските родове, техните обременености, ролята на жената в тях и пътищата за лечение на родовите травми.
Казано накратко: как да разберем защо не сме щастливи, защо в рода ни се случват нещастия и да открием верния за нас път. И всичко това през българската родова традиция.
От 7 години се занимавате с родова терапия. На практика вие създавате у нас тази школа. Кой е най- важният урок, който вие научихте о в практиката си за това време?
Разбрах, че когато си българин, това, което българската родова традиция дава е, е най- добро за теб. Традициите по света са различни, по отношение на рода и семейството. За българина родът е този на баща му. Ние имаме и майчин род, безспорно всички роднини от двата рода са ни важни, но жената се приобщава към мъжовия род.
Тя започва и енергийно да влияе на този род и в същото време да е под неговото енергийно влияние. Силата, която тя носи от бащиния си род, част от нея тя привнася в мъжовия род, обогатявайки го. Една част обаче от тази сила, тя оставя в бащиния си род, за своите братя, защото реално те ще продължат този род.
Така че жената е много важен елемент в рода. Докато е мома, тя се храни от енергията на бащиния си род. В момента, в който се омъжи, тя минава под закрилата на мъжовия род. Със собствената си енергия тя влияе на мъжовия род. Този процес на приобщаване в мъжовия род е бил много добре систематизиран. Имало е правила, по които са се случвали нещата. Влизайки в рода на съпруга, невестата е започвала да говее- говеенето е мълчание. И почит към старшите в това семейство. Това говеене е продължавало две -три години, докато тя бъде освободена от това, по своите заслуги. Каквито и да са те. Първо тя работи в този род, Нейният труд е там и всичко, което тя създава е за този род. После тя ражда деца. Случвало се е да продължи да говее и след това. Разговяването или освобождаването от този обред, става с друг обред, дават се и дарове, златни накити и тя, жената вече можела, имало е право да говори. Тази жена, оставяйки, отглеждайки децата в този род, тя става най- верният пазител на мъжкия род. Става свекърва и сама започва да учи снахите си на този обреди. Така българката преминава през трите си състояние: на мома, на омъжена жена и на старица. И през тези три състояние тя израства под егидата на мъжовия си род. В нашата българска традиция жената е причислена, приобщена към мъжовия си род. Затова и Все още го има този обичай, тази практика при омъжването жените да вземат фамилията на мъжа си. А назад във времето дори са вземали и малкото, и бащиното му име. Тоест тотално са влизали в рода и неговата енергия.
Всъщност какво представлява родът?
Той е жива, информационна и енергийна структура. Много хора си мислят, че родът това е неговото семейство. Но това не е така. Родът е много повече от две семейства, които се събират, при оформянето на дадена двойка. Родът са всички хора, които имат кръвна връзка с нас, по бащина и по майчина линия, от двете страни- на мъжа, и на жената. Това са нашите съребрени роднини. В рода влизат хора по обет. В българската традиция това се казва „Сродяване“. В тази посока има и определени забрани при сродяването. Като например да се сродяваш с рода на хора, влезли в нашия: примерно да се жениш за близки на твоята снаха. Важно е да се знае, че обетното свързване не е по-маловажно роднинство от кръвното свързване. И в много отношения дори е по- важно от първото роднинство.
Предците ни явно са знаели, макар и по интуитивен път за тази енергиен проблем, защото много се е държало на сродяването и е било важно за кого ще се задомиш. Затова ли при хората с т.н. „синя кръв“ също много се държи на това. Заради енергията на рода и своеобразните енергийни кодове и потоци, които се обменят при сродяването и избора на партньор в живота?
Разбира се. До преди 70 години дори и у нас бракът не беше порив любовен. А преди всичко важен енергиен обмен. Брак по любов е било дори трудна идея за асимилиране. Бракът е институция, не и емоция. Институцията на брака ти дава права и отговорности. И когато се пристъпва в тази институция, това е важно за двата рода. Не се женят двама, защото се харесват, а се сродяват два рода. Раждат се деца, които носят енергията на тези два рода. Това е много важен момент от енергийна гледна точка. И това има огромно значение за живота на хората в този род, в тези два рода. Имаме родови закони и един от важните е „за оглеждането“. Когато хората търсят някой за сродяване, те са оглеждали родовете. Това е много добре показано в нашата фолклорна традиция, в историите от миналото ни, в книгите на класиците ни. Важно е било двата рода „да се видят“, да се познаят, да са от един сой. От една черга, от една прослойка. Да имат общи визии, да са еднакви като физическа и антропологична структура, защото тогава се раждат здрави деца. Защото единствената цел на рода е да преживее. Да мине отвъд. Да остави на този свят стойностни неща, да изгради. И това са децата. Здравите деца. Да посадиш дървета, да дадеш някаква идея на този свят. Родът живее през това. През твоето творчество. А най- голямото творчество на един род са децата.
Тогава за каква любов въобще говорим и нужно ли е да има химия между двама души, за да се съберат?
Винаги е хубаво да има химия между хората, но това се възпитава, култивира се. Ти може да се събереш с един човек и да намериш неговите хубави качества. Да си негова опора и подкрепа и той на теб да е. Тогава наистина това са мъж и жена, семейство.
Защото това, за което говорите в наши дни е пренебрегнато, игнорирано, замърсено, ли е причината сега да се раждат все по- болни деца, обременени деца в иначе добри семейства на пръв погледи да има все по- нещастни, лутащи се хора?
Да, една от основните причини е именно това. Ние забравихме принципите и правилата, по които се сродяваме. Едно време е било немислимо да доведеш невеста, без благословия. Този, който не е можел да вземе благословия от родителите си, е бягал от тях или се е примирявал с тяхната гледна точка. Това е било като пристъпване на най-важните правила в семейството. При мен все по често идват хора, които казват, че 5,7, 9 години живеят с човек, който още не са представили на семейството си. Не говорим въобще за благословия. Родителите са в неведение за какъв човек става въпрос. В същото време за този период двамата са започнали да влияят енергийно върху собствените си родове. И когато през друг, непознат за теб човек се влияе на рода ти, ти не знаеш откъде идва всичко това влияние и как да го коригираш. И тогава това става болка. А децата боледуват от болките на родителите си, на бабите и дядовците си, на прабабите и прадядовците. Ние отработваме съдбата на предците си. Винаги. Има едно- две т.н. латентни поколения, които пренасят травмата, но не я проявяват. Ние сме призвани, като внуци да отработваме травмата и съдбата на предците си.
Защо?
Защото това време е необходимо, 50-60 години, е необходимо да се промени социума, едно или две поколения е това, за да имаш повече инструменти да решиш дадената травма. И да я отработиш. И решиш за всички напред в рода и да я няма тази травма за другите поколения. Ето ви банален пример. Допреди 50-60 години е било като ерес да се роди дете в двойка без брак. Това дете е било отхвърлено от обществото, наричано с много грозни имена, било е дамгосано за цял живот. Затова, че детето е родено извън брака. Сега 70% от нашите българчета се раждат извън брак. Никой обаче не помисля, че тези така родени без брак деца са нещо по-лошо. Тоест травмата на предците ни, която допреди две поколения е била съществена, ние сега имаме други инструменти с които да решим тази травма. Да простим на себе си, да се оневиним и по този начин тя да утихне за бъдещите поколения. Социумът винаги е придружаващ родовата структура. Тоест родът сам по себе си не съществува в безвремие и без обмен на информация с другите родове. Родът съществува в социална среда, в която правилата, моралът, законите формират идеите на рода. Част от тях са травматични, част от тях- стимулиращи. И ние сме продукт на всичко това.
Това означава ли, че тези родени без брак деца, по някакъв начин са „чистачи“ на родова травма?
Да, в голяма степен такива са, но те трупат друго. Ние, родовите терапевти наричаме това друго- „заплитане в рода“. Редът в един род е много важно нещо. А така родени тези деца, без брак, те нарушават реда в рода. Не случайно „род“ и „ред“ са много близки думи. Когато редът не е точният, то хората се подреждат по различен начин сред роднините си и създават много трудни, травматични връзки помежду си. В българския език има хубава дума за това- „обред“. Това означава да въведеш ред в нещата. „Традиция“ не е българска дума, но обред, е. Да върнеш в ред нещата. Да станат по правилния начин. А правилният е първо да се оженят, децата да се родят след това. Това е за българската родова традиция правилният начин. Знам, че звучи архаично, но все още е много силно това родово заплитане, което се получава при децата, родени извън брака. Защото те „пререждат“ брака на родителите си, което като институция и знание, като енергия, е много важно за самото дете като устойчивост. Има и още нещо много важно:
Жените, които живеят с мъж и раждат децата му, но не се явяват негови съпруги, ако няма брак, ако двата рода не са се разбрали, то тези деца са само на мъжовия род. Не са и на нейния, женския род, защото двата рода не са се разбрали. Такава жена се явява наложница на мъжовия род. Тя ражда децата му, но не е „влязла“ в неговия род, няма силата и енергията и възможността да има захранване от този род. Статутът на съпругата винаги е по- висш от статута на всички наложници, пък били те и най- красивите и най- плодовитите. Съпругата е тази, която влияе и управлява мъжовия род.
При деца, родени от т.н. наложници,, молитвата на бабата, тоест майката на съпругата, по отношение на децата, е по- силна от молитвата на тяхната биологична майка, която обаче не е в статута на съпруга. Има голямо енергийно влияние и значение това. А в нашата съвременна цивилизация този проблем, за жалост не се вижда добре. Не се осъзнава добре, не се разбира.
Какво представлява всъщност родовата терапия и как може да ни помогне?
Това е най- общо казано изясняване на родовите закони. Родовият терапевт може да прецени дали има нарушение на родовите закони, къде и да въведе нещата в техния ред, чрез съответните родови обреди. Нашият мъдър народ е знаел за всяко нещо как да се поправи. Чрез тези специфични обреди се отпушват енергийните канали на рода и човек се чувства почитан, защитен, на мястото си. В рамките на година някъде нещата изглеждат по много различен начин. Раждат се деца, брат и сестра започват да си говорят. Затова и съществува този вид идея за помощ: да се помогне на хората да си изследват рода. Родови терапевти има от 7 години, откакто ние сме започнали. Важно е обаче човек сам да стигне до идеите, да разбере, да осмисли. А това става, ако положи труд.
А може ли и сам да си помогне човек?
Естествено. Стига да познава родовите закони, както и 7-те потока, по които тече енергията в рода, и да положи малко труд. Да събере информация за рода си, за връзките между хората в рода.
Затова ли като народ, а и света като цяло през последното столетие живее зле и все по- зле в емоционален и психологически, план, обездуховно и лутащо. Защото са размити и скъсани родовите ни връзки? Като дървета без корени сме в масата си.
За мен това е целенасочено. Защото ако искаш да отслабиш един човек, един народ, разруши семейството му, връзките му, рода и той е паднал. Перце, капка в океана, без сила е. Само силна и мощна структура като здравия род, дава на човек правилната енергия. Човек, отлъчен от семейството си, търси такава сила, такава енергия, за да се приобщи. И понеже човешкият инстинкт е силен по отношение на рода, той започва да се приобщава към други големи структури: било то корпоративни, друг род или религия, които му дават смисъл да свърши нещо в живота си. Човек има нужда, потребност, да принадлежи към нещо, към някаква структура. Именно Законът за принадлежността е първият от родовите закони. Един отхвърлен човек от рода си или сам отхвърлил рода си, е НЕпринадлежен. Той живее известно време от собствената си енергия, но му е много трудно. Защото тази енергия не е неизчерпаема. А и е много трудно човек да се бори сам. Дори и да успява, е много по- лесно, когато родът ти е зад теб и с теб.
Затова и в нашата обредна традиция от баща на син да се предавали на практика всички знания и умения, традиции, занаяти. Всичко, което носи стойност, бащата е предавал на децата си. Това е енергията на рода.
Над 50 хиляди деца има в България, с различни увреждания, като според статистиката се очаква техният брой да расте. Защо се раждат и се множат такива деца? Какво не разбират техните родители, ние като хора, защо този процес ескалира и има ли отношение той към родовете ни? Проклятие ли е това?
Просто не се разбират правилата на рода. Разбира се това не е единствената причина, но е една от основните причини. Такива деца ние ги наричаме ВСЕприемащи. Деца, които се нуждаят от много грижи, много любов. Когато в един род се появи такова дете, с нужда от постоянни грижи, то някъде назад в рода е имало един много всеотдаен. Изтекла е енергията. В рода всичко трябва да е в равновесие. Той е балансираща структура, разклаща се от нещо ПРЕКО, в повече. И ако има някой ВСЕотдаен, забравяйки себе си, давал всичко за другите, за целия свят, той разклаща цялата система. Нашият народ има приказка за това: „навън драг, в къщи враг“. И ето ти един всеприемащ, за да може да я балансира тази структура. Реално децата не боледуват от собствени заболявания. Те поправят травмите на предците си. Те идват, за да кажат на роднините си, на родителите си, че в този род има жестока травма, която не е разгледана, скрита, забравена, или по някаква друга причина не се вижда. И това дете идва, за да я изкаже. Затова и винаги се наблюдават симптомите, не самото заболяване от нас, родовите терапевти. Някои деца не говорят, други не чуват, трети не могат да се концентрират, или има много гениално дете, но в някакви тесни граници, и т. н. Именно симптоматиката при такива всепоглъщащи деца „говори“, разказва травмата в рода. Всяко едно дете, и здравото, и болното, е разказвач на стари истории. Здравите деца разказват добрите истории, болните- травматичните истории на рода.
Винаги, когато говоря с даден довереник, един от първите въпроси е от какво боледуваше като дете? Защото децата нямат собствени болести, собствено заболяване. Всичко при тях е отработка на рода. Затова когато едно дете боледува често от повтарящи се болести, то родителите следва да потърсят травмите в рода си. И след като ги намерят, да ги съпреживеят през сърцето и ума си. И да го разкажат като приказка, притча или разказ на децата си. И този разказ се разказва многократно, за да може да изплува от скритата памет на рода. Да стане явен и това вече дава възможност тази травма, този проблем в рода, да бъде решен. Когато травмата излезе наяве, при мнозина се получават доста добри резултати. За съжаление в нашето общество през последните 50-60 години много неща се пазят неказани, недоизказани, непоказани. Никой не си е направил труда да се сети за тях. И не всеки разказ може да бъде достигнат, записан. И тогава се налага да търсим разказа ние. Но родът избира един и през него показва травмата. Травма, която може да се появи през поколение, две, три. И когато се свържат тези две паралелни истории и травми, кълбото в рода започва да се разплита. Затова е много важно да се знае за рода, историите на рода, на неговите отделни членове. И хубавите, и лошите истории, всичко носи информация за рода. И неговите травми. Интересна е нашата работа: детективско- психологическа, социално- историческа. Много е поучително да се търси в рода.
От какво боледува българският род?
Родът български боледува от безверие. От обезверяване. Вярата беше насилствено и целенасочено отнета от хората. И не става дума само за вярата в доброто и в Бога, а и вярата в силата на човека, в способността да оцеляваш, да преминеш. А ние го имаме. То е наше, но ни е отнета идеята за него. Ние все разчитаме някой нещо да ни помага, да ни даде нещо, да ни извади от нещо. А всъщност българинът с двете си ръце и с главата си е можел да създава и е създавал всичко. Той е бил Сътворец, като Бог. Накараха ни да повярваме, че сме неспособни хора. А това не е вярно. Родът дава силата именно в тази посока. Той ти казва: „ти ще минеш отвъд. Ще преминеш през това“. Родът е подкрепа във всяко едно отношение. И не е нужно тази подкрепа да е винаги облечена в думи. Подкрепата може да е дори само като присъствие. Но словото е водещо. БЛАГОсловията, благото да дойде от рода. Това е много силно, особено ако е подплатено и с искреност. Благото слово може да промени човека, то му дава силата. Ако неговите родители, баба и дядо му кажат благи слова, не проклятията. Силата на българина дават освен словото, също огънят ,хлябът, природата. И не бива да се забравяме, че за малките грешки човек плаща сам. За големите си грешки, плащат децата му. За страшните, за ужасните и жестоки грешки, плащат внуците. Затова трябва да знаем, да не забравяме и за миг, че след нас идват още хора. И не само нашите внуци, а тези на на рода ни. Войната е голяма грешка и за нея се плаща с поколения. И то тежко. Много неща трябва да се припомнят на българина,. И аз знам, че той ги пази тези знания, просто трябва да се извадят от паметта му, да му се припомнят.
Деляна Бобева
Био ферма в град Шипка продава екологично чисто телешко месо - шол
Био ферма в град Шипка продава екологично чисто телешко месо - шол. Доставяме до Вашия адрес продукти с истински...
Фирма “Туинс 3“ търси да назначи монтажисти и работници в производствен цех за дограма
Поради увеличаване обема на работа фирма “ Туинс 3 “ гр. Казанлък , търси да назначи монтажисти и работници в производствен...
Частна детска занималня „Кара“ отваря врати в Казанлък
Нова частна занималня за деца от I-IV клас отвори врати в град Казанлък. Учебната база на „Кара“ е уютна, съвременна...
Ню Йорк пъб гр. Казанлък търси да назначи бармани и сервитьори
Ню Йорк пъб град Казанлък, търси да назначи бармани и сервитьори. За информация на място в Ню Йорк пъб или на тел....
”Ипстерм България” гр. Шипка търси да назначи шофьор на пълен работен ден
”Ипстерм България” гр. Шипка търси да назначи шофьор на пълен работен ден. Изисквания към кандидатите: задължителен...