В „Нощта на музеите“, която със състоя на 13 май, бе представена и първата самостоятелна изложба „Black Mirror” на казанлъшкият художник и преподавател Никола Вълчев. Събитието откри директорът на Художествена галерия-Казанлък, д-р Пламен Петов.
Кураторът на експозицията д-р Милен Алагенски изрази радостта си от категоричността на Вълчев по отношение визията на изложбата и яснотата в нейния дизаин и концепция. „От известно време в нашето съвремие съществува един феномен, едно словосъчетание, което наричаме „изкуствен интелект“. И независимо дали съзнаваме неговото присъствие,той вече е сред нас. Оказа се, че изкуствения интелект може да рисува, да пише, на моменти по-добре и от нас.“, каза Алагенски.
Кураторът споделя, че работата му с Вълчев е протркла изклчютилено лесно, защото художника е бил решен всъщност да не задава категорични отговори, както и да не заема конкретна позиция по темата с изкусвения интелект.
Идеята за изкуствен интелект започва своето развитие от различни култури – в Древна Гърция това са механизираните слуги на ковача Хефест, в Близкия изток – книгата с механичните устройства на Ал Джазири, а в юдаизма това е Голем, същество направено от нежива материя и одухотворено от човека. Един от пиковете на тази идея е 11 май 1997 г., когато шахматният суперкомпютър на IBM Deep Blue печели последната игра от реванша с Гари Каспаров и става първият компютър, който побеждава световен шампион по шахмат в директна среща.
Изложбата „Black Mirror”, всъщност е вдъхновена от едноименния филм. Тя ни представя 24 платна в различни формати и концепция, в която авторът включва традиционна живопис и принтове. Принтовете са генерирани с помощта на програмата Midjourney, която използва изкуствен интелект.
„Авторът на „Black mirror” Чарли Брукър ни задава една интересна посока на мисъл, а именно теорията, че ако технологиите представляват всъщност дрога, какъв ще бъде техния страничен ефект. Черното огледало е навсякъде покрай нас, всеки може да се замисли колко много време прекарва пред студения черен екран независимо това дали ще е телефон, комютър или телевизор. Застъпен е въпроса с обезличаванто на личността, дори и в социалните мрежи, което е загатнато и в изложбата. Интереното нещо, което може да се извади като извод от тази изложба според мен е това, че човешката грешка започва да вдига своята стойност или поне се оказва, че тя е белег за авторство, защото дори компютъра и програматане бъркат, вината за което отново е на човека.“, заяви д-р Милен Алагенски.
В присъствието на много приятели, колеги, ученици и роднини, авторът на експозицията „Black Mirror”, Никола Вълчев изкарази вълнението и благодарността си за възможността да представи именно в къща музей „Дечко Узунов“ своята дебютна изложба. Той сподели, че търсейки паралел с именития художник, попада на подходящ цитат, който "взема на заем" от разположената в съседство нова постоянна изложба с творби на Дечко Узунов. „Преживях електричеството, дойдох до атома и овладяването на космоса. Представяш ли си какво е това за един живот и мога ли да не се променя в него. Земята вече е друга, това неможе да не въздейства на светоусещането, начина по който потапяш четката в боята, не може да е същия.“, гласи цитата, който прочете Вълчев.
Според него света, в който живеем днес, излежда още по-променен. „Днес сме изправени пред нов тип проблеми, но размислите по въпроса за връзката между човека и машината, продължава да е също толкова актуална, както и доста стара. Избрах темата за изкуствения интелект, защото тя предизвиква много полемика и поляризиране. Има хора, които напълто го отричат, както и такива, които го приветстват, а това провокира много разговори. От друга страна аз намирам темата и за лична, тъй като съм част от едно поколение, което израсна успоредно с екраните от всякакъв вид и смятам, че всички ние можем да вземем отношение по този въпрос.“, каза творецът.
Никола Вълчев е роден в Казанлък през 1994 г. Тук завършва НУПИД „Академик Дечко Узунов“ със специалност „Рекламна графика“. Продължава образованието си във Факултета по изобразително изкуство към ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ в класа по живопис на доц. Цветан Колев. През 2016 г. заминава за Академията за изящни изкуства в Лодз, Полша, където печели място в програмата за обмен на студенти „Еrasmus+“. През 2019 г. защитава магистърската си степен отново в специалност „Живопис“ към ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
Творческите си изяви започва като студент, участвайки в редица колективни изложби във Велико Търново и Полша. След обучението си се завръща в родния град като редовен участник в есенните салони в града и колективните мероприятия на НУПИД „Академик Дечко Узунов“, където започва работа през 2019 г. като преподавател по рисуване и живопис. През 2021 г. участва в VI Международен пленер рисунка голям формат „Диалог“, организиран от Училищното настоятелство на Националната гимназия по сценични и екранни изкуства в Пловдив, проведен в Керамик център Брацигово.
Никола е учител в Художествената гимназия в Казанлък, където и до ден днешен продължава да твори и работи.